Hoppa till sidans innehåll

Basverksamhet / Nivå 1


Nivå 1

Nivå 1 (Rekommenderad ålder 6-9 år)

nivå 1 fortsätter vi att öva mycket simning, nu ligger fokus på att kunna simma lite längre sträckor och att bekanta sig med fjärilsim. Vi fortsätter att finslipa kroppskontrollen på land och i vatten och fortsätter att träna sträckan i överkropp, ben och fötter genom olika lekar och gymnastikövningar. Alla moment lärs in och tränas både på land och i vatten. Vi börjar också att öva på positionen lod utan stöd från väggen. Vi avancerar även skovlingarna något och övar på delfin -, torped - och understödjande skovling. De aktiva lär sig att drilla en kort sekvens till räkning som de tränar både på land och i vattnet.

Förkunskaper:

För att kunna träna på denna nivå krävs att man klarar alla moment som ingår i målen för nivå nybörjare samt ett godkännande från nivåansvarig tränare.

Mål:

*  Sidsplit med sträckta knän och fötter, med ovansidan av fötterna uppåt och med mindre än 20 centimeter kvar till golvet. 

*  Spagat på båda benen med höfterna parallella, knän och fötter sträckta, med mindre än 15 centimeter kvar till golvet. 

*  Kunna stå i brygga med sträckta armar, sträckta ben och fötterna ihop i 5 sekunder. 

* Kunna hålla en korrekt plankposition i 15 sekunder.

*  Våga improvisera och röra sig till musik fritt i lekande form inför en grupp. 

*  Kunna hålla balettben i 10 sekunder på både höger och vänster ben på land - med 90 graders vinkel, sträckta knän och fötter och höfterna parallella . 

*  Kunna stå på händer mot en vägg med en rak kropp, sträckta knän och fötter ihop i 10 sekunder. 

* Kunna simma minst 300 meter i sträck utan svårighet där åtminstone tre av de fyra simsätten kombineras. 

* Kunna simma 25m fjärilskickar på mage.

*  Kunna utföra balettben med 90 graders vinkel, sträckta knän och fötter och höfterna parallella i 5 sekunder med dunkar i vattnet. 

*  Kunna utföra sträckt ryggläge till höger segelbåt till sträckt ryggläge i ett kontrollerat tempo. Upprepa samma rörelse med vänster ben. I segelbåten ska luftrummet som skapas mellan vad och lår komma upp ur vattnet.

*  Kunna ligga rakt på sidan med huvudet sträckt och sparka raka benspark i 25 meter med den bakre armen sträckt i en linje ovanpå vattenytan. 

*  Kunna utföra en piknedgång från sträckt magläge till pik med hjälp av pikskovling som utförs i ytan mestadels utav tiden. 

* Kunna hålla grundpositionerna trana och böjt ben med rak överkropp, parallella höfter och sträckta ben med dunkar.

*  Kunna åka 10 m sidledes i polo-kick, parallella axlar och med en arm sträckt rakt upp med handflatan inåt och höjden vid axlarna. 

*  Kunna utföra 10st understödjande tag i valfri position (magläge, bord, kip, lod etc) 

*  Kunna åka 10 m i torped, delfin, kanotskovling i sträckt ryggläge.

*  Kunna utföra 25m i entagsförflyttningen ”kick, dra, kick, rak arm över”. 

*  Kunna åka 2 m sidledes i polo-kick och sedan utföra en ”musikprogramsnedgång” till pik. Momenten bröstkick till sidläge med ett rakt armtag 180 grader precis över vattenytan till pik ska framgå tydligt. 

Utöver att du når målen kunskapsmässigt för nivån krävs det även att du har minst 70 % i träningsnärvaro vid gruppens träningstillfällen för att kunna gå vidare till nästa nivå. 

 

 

 

 

Uppdaterad: 01 AUG 2018 16:18 Skribent: Annika Bäcklin Freund

Postadress:
SK Neptun - Simidrott
Götgatan 107, NB
11662 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0855696690
E-post: This is a mailto link

 

 

 

vi_har_vaccinerat_oss

 

 

Sisu_farg_10x5cm